Til Ham skal vi vende tilbake

 

Man kan lese eller se så mye man vil om påminnelser, se korte "powerful reminders" på YouTube, men hvor mye innvirkning har det på vår imaan i det lange løp?

Hva er det som kan få oss til å gråte i sujood, mykne våre hjerter og få oss til å løfte opp hendene i en kjærlig og oppriktig dua?

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَا لٌ وَّلَا بَنُوْنَ 

اِلَّا مَنْ اَتَى اللّٰهَ بِقَلْبٍ سَلِيْمٍ 

"The Day when there will not benefit [anyone] wealth or children

But only one who comes to Allah with a sound heart."

(Ash-Shu'araa 26: 88-89)

Påminnelser eller lærdom vil aldri gjøre oss bedre med mindre vi har et mykt hjerte og dermed faktisk tar inn over oss Allahs ord og påbud. Med et mykt hjerte vi er ydmyke, elsker Allah og frykter straffen i graven. Med et mykt hjerte vi søker kunnskap om vår religion og handler deretter etter det.

Med et mykt hjerte vi er takknemlig for alle prøvelser og alle velsignelser som kommer vår vei.

Med et mykt hjerte vi har sabr for vi vet denne dunya er midlertidig og Allah er den beste planleggeren.

Så hvordan kan vi få et mykt hjerte som er beskrevet i Qur'an?

حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلاَنَ، حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ ‏:‏ ‏ "‏ أَكْثِرُوا ذِكْرَ هَاذِمِ اللَّذَّاتِ ‏"‏ ‏.‏ يَعْنِي الْمَوْتَ ‏.‏

Muhammad sallalahu aleyhi wa sallam sa :

Husk ofte ødeleggeren av nytelser, som betyr døden.

(Ibn Majah 4258).

ʿAbdullāh b. ʿUmar (radiy Allāhū ‘anhumā)

sa: "jeg var med Profeten av Allah sallalahu aleyhi wa sallam. En mann fra Ansar kom og hilset på han. Så sa han 'Å budbringer av Allah, hvilken av de rettroende er best?' Han svarte 'han som har den beste karakteren imellom seg.' Han spurte 'hvem av dem er den smarteste?' Muhammad sallalahu aleyhi wa sallam svarte 'han som husker døden ofte og forbereder seg til den. De er de smarteste.'

(Ibn Majah 4244).

Det er kanskje noe vi aller helst ikke ønsker tenke over. Men døden kommer for oss alle. Vi alle tenker "vi vil leve til vi blir gamle", men subhanAllah morgendagen er ikke engang lovet oss! Når vår tid er inne, blir vår sjel tatt og vi vil bli lagt i graven. Da kan vi ikke angre mer, be mer, lese mer Qur'an eller gjøre flere gode gjerninger.

Som regel så er det ingen som ligger i graven nå som visste de skulle dø når de gjorde. De fleste som ligger der tenkte sikkert at de hadde minst en dag til. Men den dagen kom aldri...

Om 100 år frem i tid er det ingen som kommer til å huske deg. Du er råtnet i jorden. Jobben du strevet så hardt med å gjøre er for lengst ferdig. Området du bodde i er forandret og bebodd av andre. Pengene du hadde er for lengst borte.

Om 100 år så er alt du kjenner til og alle du kjente borte. Du vil være helt glemt.

Når du ligger i graven hva er det du vil gråte over eller tenke du ikke gjorde nok av? Penger? Jobben? Bilen? Nei, våre gode gjerninger vil være alt for lite. Våre bønner for korte eller ukonsentrerte. Qur'an for lite åpnet og memorisert.

SubhanAllah bare tenk deg om. Dette er et tema mange ikke ønsker prate om. Eller man slår det bort. Fordi man faktisk ikke ønsker ta det innover seg eller ta et oppgjør med seg selv og sin hverdag/rutiner. Man har tid med en time film eller serie på kvelden, men ikke 10 minutter lesing/memorisering av Qur'an?

Profeten Muhammad, Sallalahu aleyhi wa sallam sa: Det finnes en klump av kjøtt i kroppen: når den er rettskaffen, så er hele kroppen rettskaffen og når den er korrupt, så er hele kroppen korrupt. Sannelig, det er hjertet".

(Bukhārī).

Ingen mennesker er perfekte, men det er stor forskjell på å gjøre synder og be om tilgivelse for det, enn å gjøre synder uten å bry seg. Som fortalt i denne hadith:

Når en rettroende gjør en synd, en svart flekk oppstår i hans hjerte. Hvis han ber om tilgivelse og slutter med den synden og søker tilgivelse, vil hans hjerte bli polert.

(Ibn Majah 4244)

Så hva kan vi gjøre og hvor viktig er det?

لَوْ اَنْزَلْنَا هٰذَا الْقُرْاٰ نَ عَلٰى جَبَلٍ لَّرَاَ يْتَهٗ خَا شِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللّٰهِ ۗ وَتِلْكَ الْاَ مْثَا لُ نَضْرِبُهَا لِلنَّا سِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُوْنَ

"If We had sent down this Qur'an upon a mountain, you would have seen it humbled and coming apart from fear of Allah. And these examples We present to the people that perhaps they will give thought."

(Al-Hashr 59:21)

Som beskrevet i denne ayah, er våres hjerter hardere enn et fjell? SubhanAllah. Derfor det er så viktig å virkelig lese Qur'an, søke kunnskap og deretter handle etter det av kjærlighet og frykt for Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Om dette er vår daglige rutine og noe vi tar ofte innover oss så er det noe som vil mykne hjerte og gjøre oss mer ydmyke in shaa Allah.

اَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِيْنَ اٰمَنُوْۤا اَنْ تَخْشَعَ قُلُوْبُهُمْ لِذِكْرِ اللّٰهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَـقِّ ۙ وَلَا يَكُوْنُوْا كَا لَّذِيْنَ اُوْتُوا الْكِتٰبَ مِنْ قَبْلُ فَطَا لَ عَلَيْهِمُ الْاَ مَدُ فَقَسَتْ قُلُوْبُهُمْ ۗ وَكَثِيْرٌ مِّنْهُمْ فٰسِقُوْنَ

اِعْلَمُوْۤا اَنَّ اللّٰهَ يُحْيِ الْاَ رْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۗ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْاٰ يٰتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُوْنَ

"Has the time not come for those who have believed that their hearts should become humbly submissive at the remembrance of Allah and what has come down of the truth? And let them not be like those who were given the Scripture before, and a long period passed over them, so their hearts hardened; and many of them are defiantly disobedient.

Know that Allah gives life to the earth after its lifelessness. We have made clear to you the signs; perhaps you will understand."

( Al-Hadid 57: 16-17)

Muhammad sallalahu aleyhi wa sallam sa:

Do not talk too much without the remembrance of Allah. Truly, excessive talking without the remembrance of Allah hardens the heart; and the furthest of people from Allah is the hard-hearted person” (Tirmidhī).

Dette betyr at vi må huske Allah ofte. Mennesker har hele tiden gått på villspor og forlatt islams sanne vei. La oss ikke være arrogante og tro at det ikke kan skje med meg eller deg.

سَنُرِيْهِمْ اٰيٰتِنَا فِى الْاٰ فَا قِ وَفِيْۤ اَنْفُسِهِمْ حَتّٰى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ اَنَّهُ الْحَـقُّ ۗ اَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ اَنَّهٗ عَلٰى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيْدٌ

"We will show them Our signs in the horizons and within themselves until it becomes clear to them that it is the truth. But is it not sufficient concerning your Lord that He is, over all things, a Witness?"

(Fussilat 41: 53)

اَفَمَنْ شَرَحَ اللّٰهُ صَدْرَهٗ لِلْاِ سْلَا مِ فَهُوَ عَلٰى نُوْرٍ مِّنْ رَّبِّهٖ ۗ فَوَيْلٌ لِّلْقٰسِيَةِ قُلُوْبُهُمْ مِّنْ ذِكْرِ اللّٰهِ ۗ اُولٰٓئِكَ فِيْ ضَلٰلٍ مُّبِيْنٍ

"So is one whose breast Allah has expanded to [accept] Islam and he is upon a light from his Lord [like one whose heart rejects it]? Then woe to those whose hearts are hardened against the remembrance of Allah. Those are in manifest error."

( Az-Zumar 39: 22)

Kort fortalt:

3 ting som vil in shaa Allah gjøre oss mer ydmyke, mykne hjertet og gjøre oss mer oppriktige:

1. Søke kunnskap.

2.Be om tilgivelse, for synder vi gjør og for det vi burde gjøre, men ikke gjør av latskap.

3.Husk døden ofte. Dette livet er midlertidig.

broken image

Så hvordan kan man prate om døden til barn? Jeg er oppvokst med at døden er noe man ikke prater om. Når jeg var liten og spurte mine foreldre hva som skjer når vi dør fikk jeg til svar "ingenting man blir bare borte". Dette skremte meg og så mange andre barn. Som muslim vet vi at dette ikke er sant. Alhamdullilah. Men hvordan kan man prate om det på en god måte til små, nysgjerrige barn?

Døden er naturlig og er noe som SKAL skje alle. Gjør det til en naturlig vane som man prater om. Allah har skapt alt og vi skal vende tilbake til Allah. Forklar hva vi vil bli spurt på Dommens dag som vår Salah og hvor viktig den er.

Til de mindre barna kan man fortelle at når man dør så er det som en dyp søvn der sjelen vår sover frem til Dommens dag og vi skal møte Allah. Til de litt større barna kan man forklare hvordan vi sover i graven avhenger av hvordan vi levde i denne dunya, om vi hørte og fulgte Allahs lover.

Man kan lære barna dua man skal si før man skal sove som er:

اَللّٰهُمَّ بِاسْمِكَ أَمُوْتُ وَأَحْيَا

Allāhumma bismika amūtu wa aḥyā.

O Allah, solely in Your Name I die and I live.

Abū Dhar (raḍiy Allāhu ‘anhu) narrates that whenever the Prophet ﷺ lay on his bed, he used to say: [the above], and when he woke up he would say: ‘All praise is for Allah Who gave us life after having taken it from us and unto Him is the resurrection.’

(Bukhārī 6325)

En aktivitet man kan gjøre med barna er å ha et ark og tegne en strek. Så tegner man en liten svart prikk, dette viser dunya og livet vårt her. Deretter tegner man en laaaaaang strek videre for å vise at dette er livet vårt i akhira. Vårt neste liv der vi skal leve for alltid. Om vi er flinke muslimer og følger Allahs lover så kan vi leve i jannah med hele vår familie og være lykkelige.

Så det er viktig å kunne reflektere ofte med barna hvor kort denne dunya er og hvor viktig det er å utnytte tiden vår på best mulig måte så Allah blir fornøyd med oss.

broken image